Leven zonder hoofdpijn met yoga - Balance & Harmony - Gezond van lichaam en geest (serie) - Fred van Beek

Het yoga-programma in dit luisterboek, met oefeningen en houdingen voor ontspanning, ademhaling en zelfmassage, is er helemaal op gericht de in lichaam en geest opgehoopte spanningen af te voeren. Spreker(s): Fred van Beek
€ 11,98 Incl. btw
 Koop als download


Luisterfragment

Het yoga-programma in dit luisterboek, met oefeningen en houdingen voor ontspanning, ademhaling en zelfmassage, is er helemaal op gericht de in lichaam en geest opgehoopte spanningen af te voeren. Daarmee wordt ruimte gemaakt voor nieuwe energie die niet alleen de hoofdpijn zelf te lijf gaat maar ook de in de geest aanwezige oorzaken neutraliseert. Zodoende wordt een blijvende basis gelegd voor een leven zonder hoofdpijn.

Van de chronische hoofdpijnen zijn spanningshoofdpijn en migraine de meest voorkomende. Naast deze twee onderscheiden we nog clusterhoofdpijn en aangezichtspijn.

Spanningshoofdpijn is permanent aanwezig: Dagen, weken, soms zelfs jaren, is er een misselijk makende pijn aan beide kanten van het hoofd. Hoge spanning in de spieren van het hoofd veroorzaakt het dichtdrukken van de bloedvaten, waardoor afvalstoffen zich ophopen. Deze prikkelen de zenuw-einden van de spieren, waardoor de klachten ontstaan.

Migraine treedt op in aanvallen die van enkele uren tot enkele dagen kunnen duren. Ze geeft hevige, bonzende pijn, meestal aan één kant van het hoofd, en gaat vaak gepaard met misselijkheid en braken. De pijn wordt veroorzaakt door het uitzetten van de grote slagaderen in de hersenen en het tegelijkertijd samentrekken van de kleine bloedvaten.

Clusterhoofdpijn doet zich voor in aanvallen die tussen enkele minuten en enkele uren kunnen duren, in clusters van 4 of meer per dag. De clusters keren eens per enkele weken of maanden terug. De hevige pijn ontstaat plotseling en concentreert zich eenzijdig rond een oog.

Aangezichtspijn geeft òf heftige pijnscheuten aan één kant van het gezicht gedurende enkele minuten met tussenpozen van ca. een half uur, òf een constant zeurende pijn, vaak vergezeld van pijnscheuten. Ze wordt veroorzaakt door een kleine vaatafwijking en kan ontstaan door kou en tocht.

Met een handig boekje (in pdf-formaat) met tips, tekeningen en waarin u alles kunt nalezen. Dit pdf-bestand wordt met de mp3-bestanden meegeleverd.

Inhoud
1: Ademen, loslaten en leeg maken
Leer leven zonder hoofdpijn! Stress en piekeren zijn de oorzaak van de meeste hoofdpijnklachten. Door angstige en negatieve gedachten om te zetten in ontspanning en een prettig gevoel leer je spanningshoofdpijn en migraine het hoofd te bieden. Voelen gaat veel dieper dan denken. Een goed gevoel geeft evenwicht in lichaam en geest en doet de spanningen verdwijnen.

2: Losmaken van schouders, nek, voeten en kuiten
Deze lange, weldadige oefening is er helemaal op gericht hoofdpijn geen kans meer te geven. Laat je energie stromen van je hoofd tot in je voeten. De spanning in je hoofd, nek en schouders wordt dan eerst over je hele lichaam verdeeld en daarna door de ademhaling uit je lichaam verwijderd. Nek- en schouderspieren kunnen dan weer goed worden worden doorbloed. Ook de thymus wordt doorbloed en gemasseerd, waardoor gifstoffen en spanningen gemakkelijker worden afgevoerd.
A. Het masseren van nek en schouders zorgt voor verlaging van de druk op de bloedvaten in het hoofd, waardoor hoofdpijn afneemt of voorkomen wordt.
B. Alle zenuwen staan in verbinding met de handen en de voeten. Door middel van voetmassage kunnen de zenuwbanen zich ontspannen en gaan organen beter werken: bijnier, gal, lever en darmen. Je spuugt als het ware je gal en daardoor houd je minder op je lever! Bovendien worden verstopte hoofdholtes er door leeggemaakt, krijgt je onderrug een weldadige ontspanning, worden je arm- en schoudergewrichten ontspannen en blokkades in je nek opgeheven.

3: Strekken en buigen vanuit de boomhouding
Door je rugspieren te ontspannen en langer te maken en je hoofd-, nek- en schouderspieren te ontspannen kun je je levenskracht vanuit je onderlichaam vrij naar je hoofd laten stromen. Je doorbloedt je schouders en nek, waardoor daar opgehoopte spanningen verdwijnen. Deze oefening zorgt tevens voor massage van de zenuwpunten in je tenen, die in verbinding staan met je hoofdholtes.

4: Energie van beneden naar boven
Je ademhaling is van invloed op je emoties en je gedachten. En omdat hoofdpijn vaak te maken heeft met blokkades op seksueel gebied waarvan men zich veelal niet eens bewust is, kan een goede ademhaling verrassend veel voor je doen. Door eerst lichaam en geest op de ademhaling te ontspannen en vervolgens grote hoeveelheden levensenergie van onder naar boven te brengen kunnen veel hoofdpijn- en migraineklachten worden verholpen.

5: Mediteren, masseren en magnetiseren in de lotushouding
Met de lotushouding vertraag je je hartslag en je bloedsomloop, waardoor hoofdpijn minder kans krijgt. Door met je vingertoppen je hoofd te masseren verwijder je dieper liggende spanningen en verlicht je de druk op je aderen. Met de resonantie van je stem ontspan je je hersenmassa en verdwijnen de verkramping en de spanning in je bloedvaten. Voel wat er gebeurt, voel hoe je pijn de baas wordt en je de hoofdpijn niet langer nodig hebt!

6: Dorische tempelmuziek voor leven zonder hoofdpijn (panfluit)

Uitgegeven door: Wamsenzo
Spreker(s): Fred van Beek
Speelduur: 1 uur 13 min

Grootte: 54 MB

ISBN: 9789461493590